PDN JAARBERICHT 2024 INHOUD
  • Wat vindt het
    verantwoordingsorgaan?

Het Verantwoordingsorgaan (VO) heeft tot taak een oordeel te geven over het door het bestuur in 2024 gevoerde beleid en de beleidskeuzes voor de toekomst. Het VO bestaat uit 8 leden die voortkomen uit de gelederen van de pensioengerechtigden (4), deelnemers (2) en werkgever (2). 

De samenstelling

  • Ton de Boer_1
    Ton
    de Boer

    Voorzitter Gekozen uit en door pensioengerechtigden

  • MARJON DOGGEN
    Marjon Doggen-
    Muijres

    Gekozen uit en door pensioengerechtigden

  • ALBERT NOTEBORN
    Albert
    Noteborn

    Gekozen uit en door pensioengerechtigden

  • FEIKE HYLARDES
    Feike
    Hylarides

    Gekozen uit en door pensioengerechtigden

  • Silvertand Mark_1
    Marc
    Silvertand

    Gekozen uit en door werknemers

  • Jan_Schreuder
    Jan
    Schreuder

    Gekozen uit en door werknemers

  • AYDREY RINGENS
    Audrey
    Ringens

    Aangewezen door
    werkgever

  • PETER COOMANS
    Peter
    Coomans

    Aangewezen door DSM Nederland

Samenvattend oordeel over 2024

Het VO is positief over de samenwerking met het bestuur en andere fondsorganen in het afgelopen jaar en vraagt het bestuur om de aanbevelingen mee te nemen in de verdere beleidsvorming voor de toekomst. Naar inzicht van het VO heeft Pensioenfonds PDN communicatie, beleggingen, risicobeleid en daarbij behorende operationele processen goed op orde. Het VO vraagt bijzondere aandacht voor de snelheid waarmee informatie wordt gedeeld met het VO. Dit is cruciaal voor de samenwerking en het kunnen vervullen van de adviesrol van het VO bij de Wtp transitie waarbij de diverse Wtp onderdelen in samenhang door het VO moeten worden beoordeeld.


Follow up aanbevelingen over 2023 (in 2024)

In het jaaroordeel over 2023 had het VO 4 speerpunten voor 2024 benoemd.

  1. Voortgang van het Wtp transitietraject mede op basis van het eigen, met het bestuur afgestemde, plan van aanpak.
  2. De communicatie in het kader van de Wtp naar deelnemers en pensioengerechtigden.
  3. De totstandkoming van een toekomstvisie voor Pensioenfonds PDN na de Wtp transitie.
  4. Monitoring van de algemene uitvoeringskosten en de Wtp projectkosten.

Deze speerpunten komen in dit jaaroordeel terug met de volgende aanbevelingen:

 

Ad1 Aanbeveling

  • Versnel het communiceren van bestuursbesluiten en/of maak het VO deelgenoot van onderhanden zijnde problematiek, zodat het VO zich tijdig kan voorbereiden op haar adviestaak ten aanzien van het invaarbesluit met inbegrip van het aanwenden van het vermogen van het fonds.
  • De activiteiten in de Wtp detailplanning liggen achter op schema, mede als gevolg van onvolledige plevering van het transitieplan – conform nadere richtlijnen DNB - door sociale partners. De gevolgen hiervan voor de planning zijn vooruitgeschoven. De beoogde transitiedatum 1 januari 2026 is niet haalbaar gebleken. Het VO roept het bestuur op een realistische planning aan te houden en deze strak te monitoren.

Ad2 Aanbeveling

Het VO moedigt het bestuur aan om intensiever te communiceren met (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden en adviseert:

  • om frequenter, meer proactief, meer online en niet alleen ‘event gedreven’ te communiceren;
  • ervoor te zorgen dat bij de doelgroepgerichte communicatie de leesgroep voldoende representatief is en aansluit bij de doorsnee van alle communicatiedoelgroepen;
  • te zorgen dat het uitgewerkte communicatieplan Wtp, inclusief inhoud op onderwerp, tijdlijnen van verschillende boodschappen en het medium dat wordt ingezet, eind van het 1e kwartaal van 2025 gereed is;
  • extra aandacht te hebben voor de communicatie over specifieke elementen zoals het nabestaandenpensioen, de Prepensioenspaarregeling (PPS) en de Nettopensioenregeling (NPR).

Ad3 Aanbeveling

  • Maak binnen het bestuur ruimte zodat in 2025 helder wordt hoe de strategische invulling van het fonds na de overgang Wtp eruit gaat zien. Het VO adviseert om een volwaardig projectteam samen te stellen en budget en resources hiervoor vrij te maken om in 2025 voortgang te boeken. Terecht bevat het missie-visie statement van Pensioenfonds PDN een nadrukkelijke rol voor innovatie. Voor elke organisatie is innovatie de levenslijn naar de toekomst. Vooralsnog komt deze rol niet uit de verf en is onduidelijk of deze innovatie Pensioenfonds PDN of DPS betreft.
  • Maak als onderdeel van het strategieproject een innovatieplan voor Pensioenfonds PDN en stem dit af met alle stakeholders waaronder het VO.

 

Ad4 Aanbeveling

  • Het VO geeft als aanbeveling om een duidelijke meerjarenbegroting te maken waarin rekening gehouden wordt met het beoogde kostenniveau na de Wtp transitie.

 

Aanbevelingen 2024

Op basis van zijn bevindingen doet het VO volgende aanbevelingen:

 

Toeslagverlening

  • Betrek het VO in een eerder stadium bij de consequenties van het wel of niet gebruik maken van een transitie FTK in 2025.

 

Premieafspraken

  • Het VO adviseert het bestuur, gegeven het feit dat de huidige afspraak loopt tot en met 2025, om tijdig met sociale partners in overleg te treden wat te doen met de toekomstige pensioenopbouw en -premie binnen het FTK nu de invaardatum naar 1-1-2027 is uitgesteld.

 

Governance DPS

  • Het VO heeft geen duidelijk beeld van het risico dat Pensioenfonds PDN loopt als aandeelhouder van DPS. Maak meer inzichtelijk welke financiële risico’s Pensioenfonds PDN loopt en maak inzichtelijk wat er gebeurt met gerealiseerde winsten dan wel mogelijke tekorten en welke financiering er wordt verwacht van Pensioenfonds PDN, zeker in relatie met de toekomstige strategie van DPS.

 

Bestuur

  • Heb extra aandacht voor de zuivere invulling van de paritaire structuur, de risico’s voor een ‘twee-snelheden bestuur’ en het key-person risk.

 

Verkiezingen

  • Blijf dit punt als bestuur – in samenwerking met het VO - onder de aandacht brengen bij het management van alle aangesloten ondernemingen en zet in de toekomst samen met het VO een actie op om medewerkers te enthousiasmeren om zich kandidaat te stellen voor het VO.

 

Beleggingen

  • Het VO is geïnformeerd over de besluitvorming ten aanzien van de beleggingen. De besluiten van het bestuur vallen binnen het beleid conform het beleggingsplan. Er is gekozen voor meer zekerheid tot aan het invaarmoment. Het VO staat achter dit besluit.

 

Risicobeheer

  • Naar oordeel van het VO is het risicomanagement

 

Speerpunten 2025

Het VO wil de benoemde speerpunten voor 2024 graag vasthouden voor 2025 omdat ze onverminderd actueel zijn. Tevens voegt het VO een 5e speerpunt (toeslagverlening) toe voor 2025.

 

1. Voortgang van het Wtp transitietraject.

2. De communicatie in het kader van de Wtp naar (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden.

3. De totstandkoming van een toekomstvisie voor Pensioenfonds PDN na de Wtp transitie.

4. Monitoring van de algemene uitvoeringskosten en de Wtp projectkosten.

5. Beleid ten aanzien van toeslagverlening tot aan transitiedatum.


De complete tekst en de oordelen van het verantwoordingsorgaan zijn te lezen in het volledige jaarverslag 2024 van Pensioenfonds PDN en op de website in de rubriek ‘Nieuws van het VO’.